blog1_banner

8 sollicitatietips om beter op gesprek te gaan.

Geplaatst door:

Vaak kan een werkgever uit meerdere kandidaten kiezen. Als je bent uitgenodigd voor een gesprek, is dat het moment om je van je beste kant te laten zien en het verschil te maken ten opzichte van de andere sollicitanten.

Hieronder volgen 8 sollicitatietips om zo goed mogelijk voor de dag te komen:

1) Ga nooit onvoorbereid naar een sollicitatiegesprek. Zorg dat je je in het bedrijf hebt verdiept. Anders kom je ongeïnteresseerd over op een werkgever. Probeer te achterhalen wie je gesprekspartners zijn. Grote kans dat ze een profiel hebben aangemaakt op LinkedIn. Op die manier weet je meer over hun specifieke achtergrond en die informatie kun je mogelijk gebruiken in het gesprek. Wellicht hebben jullie een gemeenschappelijke connectie of bijvoorbeeld opleiding. Dat schept al direct een band en kan het ijs breken.

2) Zet voordat je bij het bedrijf binnenstapt je telefoon uit. Op die manier voorkom je dat je telefoon overgaat…

In een tijdperk waarin we veel te maken hebben met digitale overprikkeling, is het belangrijk voor bedrijven om ook content aan te bieden die makkelijk verteerbaar is. Of het nu gaat om een productvideo, een bedrijfsfilm, een animatiefilm, met video content ben je de rest altijd een streepje voor. Filmpjes inspireren, blijven beter hangen, maar ze worden ook sneller verspreid en gedeeld via sociale media dan een rechttoe-rechtaan tekst. Video content kan een vacature…

De afgelopen twintig jaar heeft de techniek voor grote vooruitgangen gezorgd waarvan we elke dag dankbaar gebruik maken. Denk aan draadloos internet, mobiele telefoons die steeds kleiner worden en met handaanraking en spraakherkenning te bedienen zijn, duurzame energie, slimme en energiezuinige keukenapparatuur, elektrische auto’s, ultralichte sportfietsen en ademende sportkleding. Hoewel veel mensen toentertijd dit soort ideeën niet zagen zitten (zie hier hoe Nederlanders in 1999 over de mobiele telefoon dachten!)…

Schrijven is een vak, dat bewijzen dagelijks honderden auteurs van artikelen, blogs en boeken die op internet verschijnen. De zinsbouw van het gros van de teksten is nog slechter dan de zwemmer uit Equatoriaal Guinee op de olympische spelen van Sydney in 2000. De inhoud van vacatureteksten spant toch wel de kroon.

Het hele jaar is er geen vuiltje aan de lucht. Jouw werk is uitdagend en afwisselend, de werktijden zijn flexibel, de lijntjes kort en je dacht beste maatjes met je baas te zijn toen hij je meenam naar de TT van Assen. Niemand kwam naar je toe met ‘puntjes’ waar je op moest letten of de mededeling dat je je op glad ijs bevindt. Met een rugzak vol vertrouwen en een uitgestoken hand, in…

Maak van uw medewerkers ambassadeurs

Geplaatst door:
HR-medewerkers en Recruitment zijn steeds vaker de Content Marketeers van een organisatie. Zij dragen een grote verantwoordelijkheid in de wijze waarop de organisatie naar buiten treedt met betrekking tot haar belangrijkste kapitaal; mensen (lees: potentiële medewerkers). Onlangs pleitte Joe Pulizzi, oprichter van Content Marketing Institute, voor een verandering van de rollen binnen de marketing. Zijn visie biedt volgens mij kansen voor HR en recruiters. In deze blog vertaal ik zijn gedachten en onze ervaringen op het gebied van content marketing met betrekking tot recruitment. Ik benadruk hoe belangrijk het is dat medewerkers het werkgevers-merkverhaal uitdragen.

Technisch talent blijft schaars

Heeft u op dit moment vacatures die u lastig vervuld krijgt? Als u in de technische sector werkzaam bent dan is die kans groot vanwege de voortdurende schaarste aan technisch personeel. Wat doet u om ervoor te zorgen dat deze weinig beschikbare kandidaten voor uw organisatie…

Iedere dag van ons leven stellen we onszelf tientallen vragen: “Wat betekent dit?” “Hoe werkt dit?”. Op bijna alle vragen kunnen we goed antwoord vinden door de vraag te ‘Googelen’. Klaar is kees. Er zijn echter vragen die niet met feiten of statistieken beantwoord kunnen worden. Dan is het tijd voor een goed verhaal.

[caption…

Willen ze bijten? Vissen naar engagement

Afgelopen week verzorgde Marlene de Koning, werkzaam bij LinkedIn en expert in arbeidsmarktcommunicatie, een webinar over het recruiten van studenten via LinkedIn. Een hot topic want studenten blijken veel actiever te zijn dan het gemiddelde lid op LinkedIn. Het overgrote deel (84%) van de studenten gebruikt het medium namelijk voor het onderhouden…

Werkzoekenden willen een organisatie die bij hun past!

De weken vliegen voorbij, maar ik heb de afgelopen weken uiteraard niet stil gezeten. Ik ben druk bezig geweest met het opstellen van mijn vragenlijst en het verzamelen van respondenten. Daarnaast heb ik mijn theorie stuk nog wat uitgebreid zodat ik hopelijk nog een beter beeld krijg over de invloed van storytelling op de werkgeversaantrekkelijkheid. Ik zal jullie deze week eerst wat vertellen over de nieuwe…