storytelling-comes-to-life

Corporate storytelling: communiceer symbolische waarden!

Geplaatst door:
Storytelling + tekst2 Corporate storytelling: dé manier voor het communiceren van symbolische waarden!

Storytelling is al eeuwen oud

Voor mijn master Corporate Communication aan de Universiteit van Amsterdam ben ik begonnen met mijn afstudeerscriptie. Een half jaar werken aan een onderzoek, iets waar de meeste studenten meestal als een berg tegen op zien. Maar gelukkig had ik al snel een interessant onderwerp gevonden waar ik jullie graag meer over wil vertellen! Door mijn werk bij carrièreverhalen.nl raakte ik geïnspireerd door corporate storystelling. Ik begon me af te vragen wat nu precies de meerwaarde van corporate storytelling kan zijn. Wat kan je met storytelling bereiken wat je met gewone teksten niet kan bereiken en op welke manier het kan bijdragen aan de werkgeversaantrekkelijkheid? Voordat ik mijn eigen onderzoekvraag kon gaan opstellen ben ik eerst eens de huidige literatuur in gedoken om te zien wat er al bekend is over de relatie tussen corporate storytelling en werkgeversaantrekkelijkheid.

Corporate storytelling brengt het verhaal van een bepaald merk of organisatie tot leven. Het is een uniek en machtig hulpmiddel voor bedrijven om te gebruiken in hun communicatie (Fog, Budtz & Yakaboylu, 2005). Een verhaal maakt de boodschap persoonlijk en helpt bij het begrijpen en verwerken. De informatie die verteld wordt door middel van storytelling wordt dan ook beter onthouden dan de informatie die verteld wordt door traditionele communicatie tools (Love, 2008). Het is een manier voor een organisatie om kennis te verspreiden, emotionele ervaringen te delen en waarden te communiceren.

Met name het communiceren van de waarden blijkt voor werkzoekenden belangrijk. Mensen voelen zich namelijk meer aangetrokken tot een organisatie waarvan de waarden overeen komen met die van henzelf (Ehrhart & Ziegert, 2005). Er wordt daarbij vaak een onderscheid gemaakt tussen tastbare en ontastbare waarden. Uit onderzoek van Lievens, van Hoye en Schreurs (2005) blijkt dat het juist de ontastbare kenmerken zijn, ook wel symbolische eigenschappen genoemd, die meer variantie verklaren als het gaat om de aantrekkelijkheid van een organisatie.

story 1024x682 Corporate storytelling: dé manier voor het communiceren van symbolische waarden!

Vertel ons jouw verhaal!

Symbolische eigenschappen verwijzen naar de cultuur en sfeer van een organisatie. Voor werkzoekenden zijn deze eigenschappen vaak moeilijk vindbaar, over een cultuur en een sfeer binnen een organisatie is eigenlijk alleen te oordelen wanneer je het zelf hebt ervaren. Huidige werknemers zijn daarom een belangrijke bron bij het communiceren van symbolische eigenschappen (Cable & Turban, 2001). Een huidige werknemer kan zijn ervaringen delen met toekomstige werknemers zodat op die manier een werkzoekende kan zien in hoeverre hij zichzelf vindt passen binnen een organisatie.

Het is dus bekend dat werkzoekenden veel waarde hechten aan de symbolische eigenschappen van een organisatie zodat ze beter kunnen inschatten of de organisatie bij hen past. Een goede communicatie van deze waarden vanuit de organisatie is dus belangrijk voor toekomstige werknemers maar zeker ook voor de werkgever zelf. Een overeenkomst tussen de verwachte organisatie cultuur en de werkelijke organisatie cultuur draagt namelijk bij aan de prestaties van werknemers (Goodman & Svyantek, 1999).

In mijn onderzoek zal ik me gaan richten op het communiceren van symbolische eigenschappen door middel van storytelling. Aan de hand van een online experiment wordt er onderzocht in hoeverre een werkgever aantrekkelijker wordt beoordeeld na het lezen van een corporate story dan wanneer dit verhaal achterwegen wordt gelaten. Waarbij verwacht wordt aan de hand van onder andere bovenstaande literatuur dat een corporate story gecommuniceerd door een huidige werknemer zorgt voor een hogere werkgeversaantrekkelijkheid.

Een dergelijk corporate story komt overeen met een carrièreverhaal zoals ze te vinden zijn op onze website. De komende maanden zal ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen met mijn onderzoek. Heb je vragen of wil je nog meer weten over mijn onderzoek laat dan bericht achter of stuur een mailtje naar redactie@carrièreverhalen.nl.

Geschreven door: Kiki Vonk

Laat een reactie achter