google_banner

Google, ben ik toe aan een nieuwe baan? – Verhalen hebben het antwoord.

Geplaatst door:

Iedere dag van ons leven stellen we onszelf tientallen vragen: “Wat betekent dit?” “Hoe werkt dit?”. Op bijna alle vragen kunnen we goed antwoord vinden door de vraag te ‘Googelen’. Klaar is kees. Er zijn echter vragen die niet met feiten of statistieken beantwoord kunnen worden. Dan is het tijd voor een goed verhaal.

Google, ben ik toe aan een nieuwe baan? – Verhalen hebben het antwoord.

Google, ben ik toe aan een nieuwe baan?

Signaleren

“Moet ik van baan veranderen?” “Wat past bij mij?” “Welke weg moet ik inslaan?” Vragen waar heel veel mensen dagelijks mee rondlopen. Het antwoord daarop kan Google niet geven. Het antwoord ligt uiteindelijk bij henzelf, maar vaak kan een duwtje in de juiste richting wel helpen. Op internet zijn duizenden tips te vinden die bedoeld zijn je op een of andere manier te helpen. Helaas zijn ze vaak te abstract, te algemeen en te onpersoonlijk. Sociaal psycholoog Jennifer Aaker noemt alle informatie die op ons af komt, maar waar we niks of weinig aan hebben ‘ruis’. De informatie waar we wél wat mee kunnen betitelt ze als ‘signaal’.

Maar waar gaan de mensen met deze lastige vragen iets vinden wat ze op het goede spoor zet? Waar is hun signaal? Volgens Aaker kunnen zij het signaal vinden in storytelling. Een goed verhaal vuurt namelijk geen lading feiten af, maar geeft de lezer de gelegenheid om het verhaal op zijn eigen manier te interpreteren. Een verhaal is vaak gebaseerd op de ervaring van iemand anders en die kennis is heel waardevol. Tegen welke obstakels liep hij/zij op? Welke redenen had hij/zij om dit werk te doen? Waarom bij dit bedrijf? Dat is relevante informatie. Dát is een signaal.

412125 kosmos nebo mayak noch zvezdnyj krug 1920x1200 www.GdeFon.ru  1024x640 “Google, ben ik toe aan een nieuwe baan?” – Verhalen hebben het antwoord.

Zoek jij een nieuwe baan?

Uitgestoken hand

Als werkgever kun jij een signaal zijn voor anderen. Als jouw personeel het verhaal van jouw organisatie vertelt, wordt er niet alleen over je gepraat maar kun je ook dienen als een uitgestoken hand voor een persoon die jij nooit had gevonden en die jou nooit gevonden zou hebben. Ik hoor je al denken: “En dan leest iemand mijn verhaal. Daar doet hij toch niks mee?” Onderschat verhalen niet, ze worden niet zomaar vergeten. Jennifer Aaker vertelt over een onderzoek waarbij studenten een persuasieve pitch moesten houden aan hun medestudenten. Een gemiddelde student gebruikte ongeveer 2 à 3 statistieken en slechts 10% vertelde een verhaal. Later werd de studenten gevraagd wat ze ervan hadden onthouden: slechts 5% had een statistiek onthouden, terwijl 63% het verhaal wist te vertellen. Kortom, een verhaal zal misschien niet direct wonderen verrichten maar het is een zaadje dat, eenmaal geplant, een verrassende oogst op kan leveren.

Om daarop aan te sluiten is het goed om kort terug te kijken naar mijn vorige blog, waar ik sprak over engagement.

5% had de statistieken onthouden, 63% wist het verhaal te vertellen.

Belangrijk om daaruit mee te nemen is dat verhalen, in tegenstelling tot droge lappen tekst, zorgen voor meer activiteit in het gedeelte van hersenen dat emoties stuurt. Jennifer Aaker geeft aan dat we inmiddels weten dat beslissingen van mensen niet gemaakt worden op basis van rationele overwegingen, maar op basis van emotie. Nadat we de beslissingen hebben gemaakt, gebruiken we ons verstand om in te schatten hoe ‘goed’ of ‘slecht’ de beslissing was. Een goed verhaal raakt die emotionele snaar en wordt dus niet alleen beter onthouden, maar kan ook een grotere impact hebben op iemands gedrag. Geïnteresseerd? Dan raad ik het zeker aan om de video van Aaker te bekijken.

 

 

Broodkruimels

In de dagelijkse zoektocht naar antwoorden baant ment zicht een weg door een heleboel ruis. Zodra je de ruis kunt identificeren, kunt inzien wat het juiste signaal is en weet hoe je die zo goed mogelijk kunt gebruiken, dán kun je storytelling inzetten als broodkruimels om anderen te helpen om de juiste weg in te slaan.

 Geschreven door: Jasper de Vries

Laat een reactie achter