Maak van uw medewerkers ambassadeurs

Geplaatst door:
HR-medewerkers en Recruitment zijn steeds vaker de Content Marketeers van een organisatie. Zij dragen een grote verantwoordelijkheid in de wijze waarop de organisatie naar buiten treedt met betrekking tot haar belangrijkste kapitaal; mensen (lees: potentiële medewerkers). Onlangs pleitte Joe Pulizzi, oprichter van Content Marketing Institute, voor een verandering van de rollen binnen de marketing. Zijn visie biedt volgens mij kansen voor HR en recruiters. In deze blog vertaal ik zijn gedachten en onze ervaringen op het gebied van content marketing met betrekking tot recruitment. Ik benadruk hoe belangrijk het is dat medewerkers het werkgevers-merkverhaal uitdragen.

Technisch talent blijft schaars

Heeft u op dit moment vacatures die u lastig vervuld krijgt? Als u in de technische sector werkzaam bent dan is die kans groot vanwege de voortdurende schaarste aan technisch personeel. Wat doet u om ervoor te zorgen dat deze weinig beschikbare kandidaten voor uw organisatie kiezen? Hoe probeert u hen (online) te overtuigen? Zet u bijvoorbeeld uw eigen medewerkers in bij de werving? Nee? Dan raad ik u aan verder te lezen. Doet u dit wel? Dan stel ik u graag de volgende vraag:

Denkt u dat het merendeel van uw medewerkers in staat is uit te leggen wat uw organisatie uniek maakt en zullen zij hetzelfde verhaal vertellen?

 De kansen voor HR

Consumenten hebben relaties met mensen, niet met merken. Dit geldt ook voor potentiële medewerkers. Om hen ervan te overtuigen om voor u te komen werken, moeten uw eigen medewerkers kunnen vertellen wat uw organisatie uniek maakt: het werkgevers-merkverhaal. Iedereen heeft tegenwoordig namelijk binnen enkele (online) stappen toegang tot medewerkers van uw organisatie. Zorg er dus voor dat zij begrijpen waar het werkgevers-merk voor staat. Zorg er tevens voor dat ze dit verhaal vol trots kunnen én willen verspreiden. Want waarom zou een kandidaat willen werken voor een bedrijf waar niemand trots over kan vertellen?

Stel u heeft de functie voor Hardware Engineer vacant staan. Wie kan potentiële kandidaten het beste kunnen vertellen wat dit werk inhoudt? Juist! UW Hardware Engineers en niet de medewerkers op de Inkoopafdeling! Technici worden namelijk warm van inhoud en niet van een verkoopverhaal.

De waarde van interne marketing

Velen denken dat de overgang van niet-medewerker naar medewerker hetzelfde is als de overgang van vriend/vriendin naar echtgenoot/echtgenote; zodra de handtekening is gezet, verdwijnt de romantiek en is eenieder aan zichzelf overgeleverd. Gelukkige, langdurige huwelijken ontstaan echter wanneer beide partijen het belang van teamwork en communicatie inzien voor de creatie van hun gezamenlijke verhaal en doel.

Maak uw verhaal aantrekkelijk

Uw medewerkers zie ik dus als merkvertegenwoordigers, de ambassadeurs. Zij dragen de belofte van uw organisatie uit. Zij zijn degene die na moeten komen wat het bedrijf pretendeert in marketing campagnes en PR-pogingen. Help uw medewerkers daarom trots te worden op het merk waar zij ambassadeur van zijn en geef hen de kans om die rol volop te benutten. Om dit te bereiken is het van groot belang dat medewerkers zich kunnen herkennen in het merkverhaal, want dan zullen zij hier sneller trots over vertellen. Dan kunnen, willen én zullen zij uw merkverhaal als een eensgezind, gelijkgestemd team uitdragen!

Hoe maakt u uw medewerkers trots op hun werk en organisatie? Geeft u hen bijvoorbeeld een podium om hun verhaal te vertellen?
Maak van uw medewerkers ambassadeurs

Geef uw medewerkers een podium

Een goed verhaal

Ik spoor u aan uw medewerkers actief in te zetten als u een vacante positie heeft. Maak van uw medewerkers recruiters, predikanten van uw werkgevers-merk. Doe er alles aan om hen een eenduidig merkverhaal te laten vertellen, want als de ervaring van een kandidaat niet in overeenstemming is met het verhaal dat jij probeert te vertellen, dan maakt het niet uit hoeveel geld je investeert in een arbeidsmarketingcampagne om een positief merkbeeld te creëren.

Kruip in de huid van uw medewerkers, bedenk hoe u met hen in contact kunt komen en hoe u hen in kunt zetten. Ga vervolgens na of het merkverhaal herkenbaar is (authenticiteit), uitlegt wat de organisatie uniek maakt en bijvoorbeeld informatie over cultuur, leiderschap, uitdagingen en ontwikkeling bevat.

Eendracht creëren is zwaar en tijdrovend werk, maar het is van essentieel belang dat uw werknemers enthousiast zijn over uw verhaal. Zij zijn degene die het verhaal moeten geloven, want uiteindelijk zijn zij degene die het zullen delen met een grote populatie potentiële medewerkers.

Dit is wat u NU kunt doen:

  • Bepaal welke vacature(s) u wilt vervullen en welke potentiële medewerker(s) u wilt bereiken.
  • Bepaal het werkgevers-merkverhaal dat u aan hen wilt vertellen.
  • Communiceer het werkgevers-merkverhaal naar uw medewerkers en maak hen trots!
  • Geef uw medewerkers een (online) podium om hun verhaal te vertellen.
  • Zorg ervoor dat potentiële medewerkers het verhaal van uw trotse medewerkers ontvangen.
  • De meest geschikte kandidaat is overtuigd; uw vacature is vervuld!

 

Geschreven door: Jasper de Vries

 

Meer weten over recruitment marketing?

In hun boek Managing Content Marketing beschrijven Robert Rose en Joe Pulizzi middels een zandloper hoe je in contact kunt komen met kandidaten en hoe je hen kunt behouden voor uw organisatie. Er gaat een doordacht proces aan vooraf dat de ‘juiste’ werknemers identificeert, hun potentiële rol binnen de organisatie beschrijft en begrijpt hoe je hen dient te koesteren en kan kneden tot trouwe werknemers en predikers van uw merkverhaal.

brand storytelling employee managing content marketing Maak van uw medewerkers ambassadeurs

Management content marketing

Laat een reactie achter