Willen ze bijten? Vissen naar engagement

Geplaatst door:

Afgelopen week verzorgde Marlene de Koning, werkzaam bij LinkedIn en expert in arbeidsmarktcommunicatie, een webinar over het recruiten van studenten via LinkedIn. Een hot topic want studenten blijken veel actiever te zijn dan het gemiddelde lid op LinkedIn. Het overgrote deel (84%) van de studenten gebruikt het medium namelijk voor het onderhouden van hun professionele netwerk. Bovendien oriënteert 35% van de studenten zich via LinkedIn op hun toekomstige carrière. Een uitstekende vijver om in te vissen dus, maar je moet wel weten wat voor een aas je moet gebruiken. De komende generatie professionals hapt namelijk niet op droge en commerciële lappen tekst. Dus wie niet op een innovatieve manier tracht de doelgroep te bereiken, vangt vrijwel altijd bot.

Hengelen met bezieling

Volgens De Koning is engagement het toverwoord om de interesse van jongeren te wekken. Engagement wordt vaak uitgelegd als een conditie waarin iemand betrokken, begeesterd, bezield en toegewijd is. Engagement is een emotionele reactie en heeft daardoor een grotere neurologische impact dan een puur rationele reactie. Hierdoor is de persoon beter in staat én bereid om de activiteit waarin hij engaged is beter te interpreteren, te begrijpen en te onthouden. Is er enkel een rationele reactie en dus geen sprake van engagement, dan wordt de informatie wel waargenomen, geanalyseerd en verwerkt, maar zonder emotionele attachment kan het snel weer losgelaten en zodoende vergeten worden.

De Engelse vertaling van ‘verloving’ is ook engagement. Verwarrend? Misschien wordt het logischer als je je bedenkt dat een engaged persoon niet alleen betrokken is, maar onbewust ook een band ontwikkelt met hetgeen waar hij bezield van is geraakt. Dat is de attachment. Deze emotionele verbinding zorgt ervoor dat de persoon bereid is een relatie aan te gaan met degene die de content aanbiedt. Dit kan op meerdere manieren tot uiting komen. Het afsluiten van een abonnement is hier een concreet voorbeeld van, maar ook bij het maken van een carrièrekeuze ga je een relatie aan.

Vissen naar engagement

Willen ze bijten?

Het juiste aas

Organisaties die vissen naar personeel komen niet zelden van de koude kermis thuis. Vooral de bedrijven die zoeken naar technici hebben het moeilijk. Technici zijn zeldzaam en saaie vacatures die droog en zelden onderscheidend zijn, leveren niet het gewenste resultaat op. Ook technici moeten bezield raken van een functie en een organisatie. In haar webcast toonde Marlene de Koning aan dat jongeren het belangrijk vinden om trots te zijn op het bedrijf waarvoor zij werken. Daarnaast willen ze dat het werk dat zij doen daadwerkelijk impact heeft. Het is volgens De Koning daarom van groot belang om, in de zoektocht naar personeel, de Employee Value Proposition te communiceren. De EVP is in simpele bewoording: wat krijgt de werknemer in ruil voor het geleverde werk? Dat kunnen naast fysieke ook immateriële beloningen zijn. Denk daarbij aan een gevoel van trots, waardering en mogelijkheden tot ontwikkeling. De EVP moet op een manier gecommuniceerd worden waardoor de ontvanger engaged raakt. De Koning beschrijft de hiërarchie van engagement, waaruit blijkt dat het cruciaal is dat de boodschap dynamisch van aard is. Het gebruik van video wordt daarom aangeraden. Bewegende beelden zijn niet alleen leuker en dynamischer dan tekst, maar worden ook sneller gedeeld via digitale kanalen.

Nu moet je niet denken dat je klaar bent zodra je een camera hebt aangeschaft en de ‘record’ knop hebt gevonden. Een video kan ook heel averechts werken, aldus Marlene. Wie een video maakt waarin een werknemer van een blaadje afleest hoe leuk het bedrijf is, zal weinig succes boeken. Het wekt snel argwaan op en wordt als irritant ervaren door de kijker. Wie zijn content authentiek en spontaan wil laten overkomen, moet de regie uit handen geven. Dat is niet voor iedereen gemakkelijk, maar wie het wel doet, zal veel grotere vissen vangen.

Klaar om te vissen?

Dus laat werknemers uit zichzelf een persoonlijk verhaal vertellen. Zij zijn jouw ambassadeurs, zij communiceren de waarde van hun werk en hun bedrijf. Zo’n persoonlijk verhaal trekt de aandacht, triggert de emotie en vergroot de bereidheid van de kijker om een verbintenis met jou aan te gaan.

Dus…ben jij klaar om de hengel uit te gooien?!

Geschreven door: Jasper de Vries
@JapserdV

Laat een reactie achter