elektro_banner

Een wijze kijk op de elektrotechniek

Geplaatst door:

Josien Gasille was de eerste vrouw die op een HTS in Nederland elektrotechniek studeerde. In deze eerste carrièrecolumn sprak Carrièreverhalen met haar over haar laatste werkgever, nieuwe ontwikkelingen in de elektrotechniek en de consequenties hiervan voor werkgever en werknemer. 

Josien studeerde 1970 af als eerste vrouw in de elektrotechniek. Het was niet makkelijk om daar als eerste vrouw te mogen studeren. ‘Achteraf bekeken heb ik redelijk veel strijd moeten leveren om op de HTS toegelaten te worden’.

Toch is ze nu trots dat ze deze strijd is aangegaan. ‘ik dacht er eerst nooit zo over na, ik vond het maar gewoontjes. Maar de afgelopen tien jaar is mijn…

De wereld van ‘nieuw werk veroveren’ is fundamenteel veranderd de afgelopen jaren. Bedrijven ontvangen nu honderden reacties op hun vacatures. Een van deze vele briefschrijvers zijn, maakt je kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek, nihil en leidt tot sollicitatiefrustratie.

Het adagium van nieuw werk…

Employer Branding II: Start en inspireer (nieuw) talent!

In mijn vorige blog schreef ik over het concept employer branding en het belang daarvan bij het aantrekken van schaars talent en het behouden van huidige medewerkers. Namelijk door je te profileren (en te gedragen!) als een aantrekkelijke en onderscheidende werkgever. Ik voorzag je van drie handvatten om te starten met employer branding. In deze blog geef ik…

Social recruiting is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Vacatures worden als een lopend vuurtje verspreid via LinkedIn, Facebook en Twitter. Als Recruiter heb je echt onder een steen gelegen als je nog niet bekend bent met de oneindige database van CV’s en kandidaten die het internet rijk is. Nieuw onderzoek, uitgevoerd door 

De vacaturetekst is dood

Neem nu eens de vacature van ‘hardware engineer’. Eigen onderzoek leert dat men in een straal van 30 kilometer om Nijmegen vijf hardware engineers zoekt. Als je vervolgens de vacatureteksten naast elkaar legt, zijn de bedrijfslogo’s inwisselbaar. Het ene bedrijf vertelt wat meer over (standaard) voorwaarden, het andere bedrijf vertelt iets meer over hun core-activiteit.  Echter, op basis van de tekst zal een potentiële nieuwe medewerker…

Bevlogen of gevlogen? Bij 66% werknemers ontbreekt passie voor werk!

Geplaatst door:

Deel I: Wat is employer branding en hoe maakt het verschil voor jouw organisatie?

Maar liefst twee derde van de werkenden voelt geen of nauwelijks passie voor zijn baan! Dat blijkt uit een onderzoek van Effectory waaraan ruim 400.000 werknemers deelnamen. Een opzienbarend resultaat. ‘Voor bazen ligt er een mooie taak’, vult het Brabants Dagblad aan. In deze blogreeks zal ik uitleggen hoe employer brandingjou kan helpen om geschikte kandidaten aan te trekken voor openstaande vacatures en om huidige werknemers te behouden. Dit alles door het creëren van een onderscheidend én positief werkgeversimago. In dit eerste deel: het belang van een positief werkgeversimago.

Passie werk Bevlogen of gevlogen? Bij 66% werknemers ontbreekt  passie voor werk! Leef je om te werken of…

De schaarste aan met name hoogopgeleiden in de technische branche zal de komende jaren verder toenemen. Onderzoek van de Universiteit van Maastricht, in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet begin dit jaar al zien dat het gat tussen vraag en aanbod alleen maar groter wordt. In 2014 al wordt een tekort van 63.000 hooggeschoolde technici verwacht. Werkgevers hebben nu al de nodige moeite om de…

Is een Talentpool wel noodzakelijk in tijden van crisis?

In tijden van financiële crisis klinkt het misschien tegenstrijdig om te investeren in Human Resource, maar dat is het zeker niet. Werknemers houden weliswaar langer vast aan hun dienstverband waardoor werkgevers niet direct genoodzaakt lijken om goed contact met potentiële werkzoekenden te onderhouden, maar voor een gezond bedrijf is deze terughoudendheid onverstandig.

Ze zeggen wel eens dat de laatste loodjes altijd het zwaarst wegen, nou dat kan ik nu beamen. Maar nadat ik de laatste weken nog even hard heb gewerkt is mijn scriptie nu echt af! Ik zal jullie in deze blog dan ook de belangrijkste resultaten vermelden en vertellen wat deze resultaten voor betekenis kunnen hebben voor organisaties.

[caption id=”attachment_1387″…

Content is king, maar je mensen zijn de baas

Laatst heb ik een dagje kennis en inspiratie opgedaan bij MARCOM 2013 in de RAI. Bedrijven en sprekers van uiteenlopende pluimage presenteerden hun verhaal of vertelden over de laatste ontwikkelingen binnen marketing & communicatie. De drie belangrijkste trends die bij mij zijn blijven hangen, zijn: content, content en content.

Content is king

Content marketing, branded content, curated content, user generated content, co-created content… Het buzz-woord van dit moment is content. Je hoort en voelt het geroezemoes…